mandag 6. april 2009

Din eneste jord, menneske















Andreas Edwien (født 11. mars 1921) er en norsk idehistoriker og forfatter som har markert seg som en kritiker av kristendommen, blant annet med bøkene Dogmet om Jesus (1965) og Er kristendommen en fare for verdensfreden? (1977).

Edwien er utdannet idéhistoriker av den gamle skolen - altså de som mener idéer lever og har makt over mennesker, snarere enn den andre veien. Han er mest kjent for en intellektuell strid med teologen Jacob Jervell, og for sitt Memorandum til de teologiske faktulteter (1962), som henstiller til fakultetene å avklare sitt forhold til dogmene om «Jesu naturstridige fødsel og oppstandelse». Dette memorandum ble aldri skikkelig besvart fra noen av de teologiske faktulteter. Wikipedia

Jeg tillater meg å publisere et dikt skrevet av Edwien. I diktet skinner det gjennom, som flere steder i Edwiens forfatterskap, at han er åpen for eksistensen av en skaper og en åndelig dimensjon. På grunn av dette er det ikke riktig å plassere Edwien ved siden av de siste årenes strengt ateistiske religionskritikere.

Klikk for å besøke Edwiens hjemmeside Andreas Edwien.




DIN ENESTE JORD, MENNESKE



Vokt dere

For predikantene

Som sier jeg skal skape

En ny himmel

Og en ny jord,

Sier Den Usynlige





Tro ikke på dem

Fordi om de sier

At de tror på meg.

De vet ikke hvem jeg er

Og mitt skaperverk

Kjenner de ikke





For en god jord

Under en god himmel

Ga jeg dere

Og noen annen jord

Får dere ikke

Sier Den Usynlige





Derfor:

Om dere ødelegger

Den gode jord

Jeg har gitt dere

Blir dere uten himmel

Og uten jord.





Uten himmel

Og uten jord

Enten dere kaller hverandre

Kristne eller hedninger

Troende eller vantro

Onde eller gode.





Noen ny jord

Får dere ikke

Og trenger dere ikke.

Men en ny himmel

I deres sinn,

Sier Den Usynlige

Himmelens og jordens skaper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar